Přejít na produktové menu

Přezouvání pneumatik: Měňte i disky, pozor na celoroční sady

Jaro a podzim jsou obdobím, kdy majitelé aut zpozorní – přichází období přezouvání pneumatik a s ním i frmol v každém servisu. Ideální je však neměnit pouze gumy, ale rovnou celá kola s diskem, protože díky tomu ušetříte čas i peníze přezutí. Na co všechno je dobré myslet před výměnou pneumatik? Přezouvání pneumatik: Měňte i disky, pozor na celoroční sady

Obecně se doporučuje přezout pneumatiky z letních na zimní v době, kdy nejvyšší denní teplota nepřekročí 7 °C. V českých zákonech je pak povinnost mít zimní pneumatiky stanovena na období od 1. listopadu do 31. března.

Správný čas a příprava

Abyste si co nejvíc ušetřili nervy při hledání volného termínu v servisu, objednejte se s dostatečným předstihem. Servisy bývají v době přezouvání obvykle velmi vytížené, proto je důležité si zařídit termín dopředu. Zároveň je výhodnější mít jak na léto, tak zimu kompletní sadu kol i s disky, nikoli jen pneumatiky – nebudete pak nutně potřebovat služby servisu, a pokud se do něj vydáte, za rychlejší výměnu celých kol zaplatíte méně než za přezouvání pneumatik na discích. 

Před sezonou doporučujeme vyvážit novou sadu pneumatik, aby se minimalizovaly odchylky mezi jednotlivými pneumatikami a tím se zamezilo nerovnoměrnému opotřebení. Během půlročního uskladnění v garáži se může na pneumatikách leccos pokazit, takže jistota je jistota.

Kdy koupit použité pneumatiky?

Pokud vaše stávající sada pneumatik doslouží, s největší pravděpodobností se rozhodnete pro koupi zcela nové sady. U prodejců náhradních dílů ovšem najdete také použité pneumatiky. Kdy je vhodné po nich sáhnout? Například když píchnete jednu gumu a na doježdění sezony vám klidně stačí ojetá pneumatika v dobrém stavu, kterou pořídíte za mnohem méně než zcela nový kousek. 

Právě v případě defektu je praktičtější využít možnosti již použité pneumatiky, například v tuzemsku nejprodávanější značky Barum. V případě výměny jednoho kola však myslete na to, že nová pneumatika by měla mít parametry včetně dezénu stejné se stávající sadou.

Čidla tlaku v pneumatikách

Další součástí auta, kterou se vám vyplatí pořídit coby použití díl místo dražšího nového, je i čidlo tlaku v pneumatikách. Může se stát, že systém sledování tlaku (angl. zkratka TPMS – Tire Pressure Monitoring System) přestane fungovat právě vlivem nefunkčního čidla, které slouží k monitorování tlaku a přenáší data z pneumatiky do palubního počítače vozu. Tato čidla nechte vyměnit ideálně při přezouvání, protože se tento úkon neobejde bez sundání celého kola. 

Dalším důležitým dílem jsou ventily, které můžou obsahovat senzory tlaku a signalizují aktuální stav pneumatik. Při přezouvání se také často mění baterie v těchto ventilech.

Zimní vs. celoroční pneumatiky 

Celoroční sady pneumatik jsou mezi majiteli aut čím dál populárnější – co jsou jejich výhody a jaká omezení přináší?

V první řadě si všímejte identifikace celoročních pneumatik. Jejich oficiální označení by mělo být symbolem 3PMSF (alpský symbol, viz obrázek níže), který značí, že pneumatiky splňují evropské předpisy a jsou vhodné i pro zimní podmínky. Třeba pneumatiky pouze s označením M+S nemusí být pro jízdu za sněžných podmínek ideální.


Alpský symbol, který značí způsobilost pneumatiky pro zimní provoz.

Jednou z hlavních výhod celoroční sady je úspora nákladů a času. Řidiči nemusí investovat do druhé sady pneumatik a neřeší skladování v zimním období. Celoroční pneumatiky navíc mají tendenci se opotřebovávat pomaleji než zimní pneumatiky, což znamená, že majitelé v průběhu let ušetří na nákladech spojených s výměnou a vyvážením.

Mezi nevýhody „celoroček“ patří například to, že jejich vlastnosti se od specializovaných zimních pneumatik můžou lišit a s tím se může pojit horší výkon v zimních podmínkách. Proto je důležité zohlednit vaše potřeby a jízdní podmínky před pořízením celoročních pneumatik. Celoroční pneumatiky jsou proto vhodnější pro řidiče, kteří jezdí převážně v obcích a na dobře udržovaných silnicích.

Další články

Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky

Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky

Co je alternátor a jak funguje? Jak poznat, když se rozbije? Jaké poruchy jsou nejčastější? A co signalizuje kontrolka? Odhalte potíže s alternátorem včas…

Číst článek
Druhy světel u auta a v jakých případech je používat

Druhy světel u auta a v jakých případech je používat

Od roku 2006 je v Česku povinné mít rozsvícená světla u auta i přes den. Druhů světel ale najdeme víc než jen klasická potkávací. V závislosti na aktuální…

Číst článek
Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?

Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?

„Dobrý den, vaše doklady, prosím!“ Tak tuto otřepanou větu už byste při silniční kontrole nově slyšet neměli. Od 1. ledna 2024 totiž platí novela silničního…

Číst článek
Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva

Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva

Máte uražené vnější zrcátko? Prasklo vám u něj sklo? Nebo se vám uvolnilo vnitřní zrcátko? Pusťte se do výměny svépomocí – není to raketová věda a díky návodu…

Číst článek
Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?

Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?

Šofér stojí před stojanem, přešlapuje a váhá. Měl by natankovat klasické palivo, na které jezdí už roky, nebo tentokrát sáhnout hlouběji do kapsy a zkusit…

Číst článek
Motor zní jako bruska, máte vysokou spotřebu paliva? Zkontrolujte si turbo

Motor zní jako bruska, máte vysokou spotřebu paliva? Zkontrolujte si turbo

Je to skvělý pocit. Potřebujete zvýšit rychlost třeba při předjíždění. Přišlápnete plynový pedál, auto zrychluje a nejednou zabere turbo dmychalo. Výkon…

Číst článek
Novinka
Uložte si vůz do své garáže!
Více informací