Přejít na produktové menu

Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky

Co je alternátor a jak funguje? Jak poznat, když se rozbije? Jaké poruchy jsou nejčastější? A co signalizuje kontrolka? Odhalte potíže s alternátorem včas. Slyšeli jste o alternátoru naposledy v autoškole? Nejste v tom sami. Životnost alternátoru je mnohdy delší než životnost vozu, takže valná část běžných řidičů nemá důvod se alternátorem zabývat. Jenže co když se přeci jen porouchá? Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky

Co je alternátor a jak funguje

Alternátor je vlastně generátor, který přeměňuje pohybovou energii ve střídavý a následně stejnosměrný proud. Napájí elektroniku i autobaterii, takže bez něj daleko nedojedete.

Alternátor se skládá ze statoru a rotoru. Obě části chrání konstrukce z hliníku. Ta je pomocí řemenice a řemenu spojená s klikovou hřídelí motoru. Nastartovaný motor způsobuje točení hřídele, čímž vzniká pohybová energie, která roztáčí rotor. Mezi ním a nehybným statorem tak vzniká na principu elektromagnetické indukce napětí.

Výsledkem je střídavý proud, který se pomocí polovodičových diod transformuje na proud stejnosměrný. Jelikož při různých otáčkách v motoru dochází ke změnám v napětí, ve výstupní části nesmí chybět ani regulátor napětí.

Jak poznat špatný alternátor

Porouchaný alternátor poznáte snadno podle kontrolky dobíjení. Existují 3 možnosti signalizace poruchy – kontrolka dobíjení nesvítí při polovičním otočení klíčem, kontrolka dobíjení svítí a nezhasne při nastartování vozu, kontrolka bliká. Pokud není příčinou vadná kontrolka, na vině je pravděpodobně alternátor.

1.Kontrolka nesvítí

Příčinami můžou být špatná elektroinstalace, porucha alternátoru či regulátoru. Dále se může stát, že alternátor běží, ale kontrolka i tak nesvítí. V tomto případě dochází k přebíjení, při kterém praskají žárovky a může zapáchat autobaterie.

2.Kontrolka nezhasne

Neustále svítící kontrolka nejčastěji signalizuje poruchu regulátoru, kdy se uzavře elektrický obvod a nerozjede rotor, tudíž nedochází ani k dobíjení akumulátoru. Problém může být také v elektroinstalaci či kabeláži.

3.Kontrolka bliká

Blikající kontrolka může znamenat silné opotřebení nebo dokonce poškození alternátoru. Příčinami mohou být uhlíky alternátoru, sběrné kroužky rotoru nebo změna napětí vlivem špatného regulátoru.

3 nejčastější příčiny vadného alternátoru:

  • poškození kabelů nebo kontaktů
  • opotřebení řemenu
  • poškození při startování přes startovací kabely

3 nejčastější důsledky porouchaného alternátoru:

  • nedobíjení
  • přebíjení
  • zkrat

Změnu signalizace kontrolky berte vážně

Ve chvíli, kdy se kontrolka chová jinak než obvykle, navštivte servis a nechte auto zkontrolovat. Pokud je příčinou porucha alternátoru, pravděpodobně se neobejdete bez výměny za nový kus. Abyste ušetřili, můžete zakoupit alternátor sami a zaplatit pouze za odvedenou práci. U nás pořídíte zcela nové i již použité alternátory ve skvělém stavu – tak abyste se na svůj vůz mohli opět spolehnout.


Novinka
Uložte si vůz do své garáže!
Více informací