Originální versus neoriginální autodíly: Jaký je mezi nimi rozdíl a co se vyplatí?
Oprava auta často není jenom o samotném servisu, ale i o rozhodování, jaký díl zrovna potřebujete koupit. Originální autodíly vám na jednu stranu slibují jistotu, ty neoriginální úsporu. Záleží tedy na tom, jaké jsou vaše hlavní preference. Kdy se vyplatí si připlatit a kdy se vydat tou levnější cestou?
Originální autodíly jsou jistota za vyšší cenu
Pod označením „originální autodíly“ se skrývají součástky, které vyrábí přímo výrobce vašeho konkrétního automobilu. Tyto díly jsou navržené přesně na váš model a odpovídají standardům.
Jejich výhodou je bezproblémová kompatibilita, záruka značky a pocit jistoty. Nevýhodou je, jak už všichni tušíme, jejich cena. Originální díly jsou samozřejmě dražší, proti neoriginálním alternativám klidně i dvojnásobně. Je nutné si ale uvědomit, že platíte nejenom za samotnou kvalitu, ale také za značku a garanci.
Neoriginální autodíly jsou levnější alternativou
Neoriginální autodíly jsou někdy označované také jako „aftermarket“. Vyrábějí je jiné firmy než samotná automobilka. Jejich spektrum je hodně široké, od renomovaných značek, které dodávají do prvovýroby, až po levné výrobky, jejichž původ je nejasný.
U kvalitních výrobců bývá rozdíl spíše kosmetický, jelikož materiály i životnost dílů jsou prakticky srovnatelné. Náhradní autodíly je navíc možné získat i ze starších vozidel určených k ekologické likvidaci, kde jsou mnohé součástky stále plně funkční a představují cenově dostupnou alternativu. Každý díl je pečlivě zkontrolovaný a vrakoviště ručí za jeho kvalitu. Navíc všechny prodávané díly v ČR mají záruku garantovanou zákony, ať se jedná o originální díl, nebo neoriginální.
Co se tedy vyplatí znát?
-
Cena versus kvalita – originální díly jsou dražší, ale spolehlivější. Neoriginální díl může být také kvalitní, nicméně musí se jednat o ověřenou značku výrobce nebo autorizované vrakoviště.
-
Dostupnost – neoriginální díly jsou skladem často velmi rychle, zatímco originální díly se musí často objednávat, a jejich dodání tak může trvat déle.
-
Typ dílu – pokud například potřebujete díly karosérie, rozdíl bývá často zásadní. Originální díly jsou zpravidla přesněji zpracované, lépe pasují a mají kvalitní antikorozní úpravu. U neoriginálních dílů bývá problém s přesným dopasováním i odolností vůči korozi. Proto se v praxi často používají starší originální díly, které i přes své opotřebení poskytují lepší kvalitu než nová druhovýroba. V případě, že se ale jedná o elektroniku nebo bezpečnostní prvky, raději byste měli vsadit na originální variantu.
Jaká je tedy praxe?
Nedá se jednoznačně určit, která cesta by byla ta správná. U složitějších či bezpečnostních součástek se rozhodně vyplatí investovat do originálu, což se týká hlavně airbagů, elektroniky či součástek motoru. V případě běžných dílů, jako jsou filtry či tlumiče, se můžete pustit do výběru neoriginálních variant, které vydrží prakticky stejně dlouho, ale jsou levnější.
Také je třeba myslet na dostupnost dílů. Někdy může být výběr jednoduchý, protože některé díly se v druhovýrobě nevyrábějí. U starších vozidel už originály nemusí být dostupné a jedinou možností je pořídit díl z vrakoviště. V praxi existuje několik dílů, které se jinde než na vrakovišti sehnat nedají – například třetí brzdové světlo na Felicii, které je nutné pro technickou kontrolu (pokud není funkční tak je to důvod k neudělení potvrzení o technické způsobilosti vozidla), už se nově nevyrábí.
Jak vybrat náhradní díl?
Pokud si stále nejste jisti, jak vybrat náhradní díly, nebojte se poradit ve vašem servisu, jelikož dobrý mechanik často ví, kde by se dalo ušetřit bez újmy na kvalitě. Rozhodně nehledejte náhradní díl pouze na základě nejlevnější ceny, jelikož poměr cena/výkon je v tomto případě stěžejní.
Při výběru také myslete na to, jak dlouho si ještě chcete auto ponechat a co od něj očekáváte. Někdy je lepší si připlatit, jindy dává smysl raději sáhnout po levnější alternativě.
Další články
Motor zní jako bruska, máte vysokou spotřebu paliva? Zkontrolujte si turbo
Je to skvělý pocit. Potřebujete zvýšit rychlost třeba při předjíždění. Přišlápnete plynový pedál, auto zrychluje a nejednou zabere turbo dmychalo. Výkon…
Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva
Máte uražené vnější zrcátko? Prasklo vám u něj sklo? Nebo se vám uvolnilo vnitřní zrcátko? Pusťte se do výměny svépomocí – není to raketová věda a díky návodu…
Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?
„Dobrý den, vaše doklady, prosím!“ Tak tuto otřepanou větu už byste při silniční kontrole nově slyšet neměli. Od 1. ledna 2024 totiž platí novela silničního…
Druhy světel u auta a v jakých případech je používat
Od roku 2006 je v Česku povinné mít rozsvícená světla u auta i přes den. Druhů světel ale najdeme víc než jen klasická potkávací. V závislosti na aktuální…
Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky
Co je alternátor a jak funguje? Jak poznat, když se rozbije? Jaké poruchy jsou nejčastější? A co signalizuje kontrolka? Odhalte potíže s alternátorem včas…
Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?
Šofér stojí před stojanem, přešlapuje a váhá. Měl by natankovat klasické palivo, na které jezdí už roky, nebo tentokrát sáhnout hlouběji do kapsy a zkusit…