Autodíly Vojkov s.r.o.

Jaké jsou nejčastější letní závady na autech a jak je řešit?

V létě se všichni těšíme na dovolenou, léto, sluníčko, pohodu – a hlavně na výlety a cestování. Nicméně drtivá většina z nás jezdí na výlety autem. A to znamená větší riziko poruchy. Autu totiž zrovna nesvědčí provoz ve vysokých teplotách, klimatizace v plné zátěži a dlouhé trasy. A z klidné cesty se najednou stane horor s poruchou na každém kilometru. Jaké jsou ty nejčastější letní závady, na které se před výletem raději připravit – a jak je řešit? Jaké jsou nejčastější letní závady na autech a jak je řešit?

Přehřátí motoru

Chladicí systém v létě při dlouhé trase nemusí stíhat – a když nefunguje ventilátor nebo je hladina chladicí kapaliny nízká, teplota velmi rychle může vyběhnout nad bezpečnou hranici. Před cestou vždy zkontrolujte, zda je chladicí kapaliny v autě dostatek a při jízdě občas zkontrolujte stav na teploměru v palubní desce. V případě, že se váš motor přehřívá, jej co nejdříve vypněte a nechte vůz vychladnout, popřípadě doplňte kapalinu – ale pozor! Nikdy ji nedoplňujte, pokud je auto horké! Mohli byste si ublížit. V chladicím systému je totiž kapalina pod tlakem a při vysoké teplotě může prudce vystříknout. Některá vozidla jsou sice vybavena pojistnými víčky, která zamezují otevření expanzní nádobky při přetlaku, nicméně i ta lze s dostatečnou silou přemoci. Kromě rizika zranění hrozí i poškození motoru – dolévání vody do rozpálené hlavy motoru může rychlým bodovým ochlazením způsobit prasknutí některých přehřátých částí. 

Porucha klimatizace

V létě jede klimatizace na full time, to je jasná věc. Pokud není doplněná nebo je její filtr zanesený, jednoduše přestane chladit a začne vydávat nepříjemný zápach. Abyste tomu předešli, je potřeba 1–2krát do roka klimatizaci doplnit, samozřejmě v závislosti na tom, jak často ji používáte. Před sezónou také vyměňte kabinový filtr – a pokud i přesto nefouká chladný vzduch, je možné, že je závada na kompresoru, což sami již neopravíte a budete muset navštívit servis. Pokud však z ventilace nefouká vůbec žádný vzduch, je pravděpodobnější, že se jedná o poruchu ventilátoru samotného nebo jeho elektrické regulace rychlosti. 

Slabá autobaterie

Baterie v autě může být horkem také ovlivněna – vysoké teploty totiž mohou způsobit korozi jejích článků. Pokud k tomu přidáte klimatizaci na plný výkon, zapnutou navigaci, svícení a případně také nabíjení mobilního telefonu, má opravdu co dělat – a rychle se vyčerpá. Při samotné jízdě se problém s nedostatečným dobíjením většinou nijak neprojeví, protože alternátor udržuje systém v chodu. Kritická situace ale nastává ve chvíli, kdy potřebujete motor nastartovat. Tehdy je třeba maximální energie a slabá baterie nemusí mít dostatek síly, aby motorem vůbec otočila.

V letním období byste měli autobaterii kontrolovat pomocí voltmetru – měla by mít minimálně 12,6 V. A pokud je baterie starší než 5 let, je nejvyšší čas na její výměnu. Zároveň je vhodné se vyhýbat kratším jízdám, při nichž se baterie nestihne dobít.

Přehřáté pneumatiky a brzdy

V létě hrozí praskání pneumatik, jelikož silnice (hlavně dálnice), jsou opravdu vyhřáté, a to pneumatikám zrovna nesvědčí, obzvláště, jedete-li delší trasu. Před cestou vždy zkontrolujte tlak v pneumatikách. Pokud totiž budou přehuštěné či podhuštěné, mohlo by to být pro vás opravdu nebezpečné. Také přetížené vozidlo zvyšuje riziko defektu. Vždy zkontrolujte i stav brzdové kapaliny, a to hlavně před dlouhými cestami. Brzděte raději kratšími, ale intenzivními stisky – dlouhé souvislé brzdění totiž přehřívá brzdové segmenty, což může u starší brzdové kapaliny s nasátou vlhkostí způsobit její převaření. Tím vznikají v systému plynové bubliny, které snižují účinnost brzd, pedál „změkne” a vůz může začít hůře brzdit.

Prevence 

Nečekejte na rozsvícení kontrolky! Letním problémům se lze z velké části vyhnout důslednou údržbou. Tu byste měli provést nejlépe před odjezdem na dovolenou – nechte si doplnit veškeré kapaliny, zkontrolovat stav pneumatik, baterie a otestovat klimatizaci, popřípadě ji vyčistit a doplnit. V kufru vždy mějte připraveny startovací kabely, rezervu, kompresor a vodu.

Letní sezóna není pro auto úplně odpočinková. Naopak – horko, plné kufry a dlouhé trasy jsou zátěží, která odhalí i malé nedostatky. Pokud na své auto nezapomenete a dopřejete mu včasnou péči, může být i cesta k moři autem bez jediného problému.

 


Další články

Motor zní jako bruska, máte vysokou spotřebu paliva? Zkontrolujte si turbo

Motor zní jako bruska, máte vysokou spotřebu paliva? Zkontrolujte si turbo

Je to skvělý pocit. Potřebujete zvýšit rychlost třeba při předjíždění. Přišlápnete plynový pedál, auto zrychluje a nejednou zabere turbo dmychalo. Výkon…

Číst článek
Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva

Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva

Máte uražené vnější zrcátko? Prasklo vám u něj sklo? Nebo se vám uvolnilo vnitřní zrcátko? Pusťte se do výměny svépomocí – není to raketová věda a díky návodu…

Číst článek
Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?

Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?

„Dobrý den, vaše doklady, prosím!“ Tak tuto otřepanou větu už byste při silniční kontrole nově slyšet neměli. Od 1. ledna 2024 totiž platí novela silničního…

Číst článek
Druhy světel u auta a v jakých případech je používat

Druhy světel u auta a v jakých případech je používat

Od roku 2006 je v Česku povinné mít rozsvícená světla u auta i přes den. Druhů světel ale najdeme víc než jen klasická potkávací. V závislosti na aktuální…

Číst článek
Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky

Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky

Co je alternátor a jak funguje? Jak poznat, když se rozbije? Jaké poruchy jsou nejčastější? A co signalizuje kontrolka? Odhalte potíže s alternátorem včas…

Číst článek
Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?

Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?

Šofér stojí před stojanem, přešlapuje a váhá. Měl by natankovat klasické palivo, na které jezdí už roky, nebo tentokrát sáhnout hlouběji do kapsy a zkusit…

Číst článek
Uložte si vůz do své garáže!
Více informací