Přejít na produktové menu

Větší bezpečnost i úspora, výměna zimních pneumatik se vyplatí

Stromy v Česku už pomalu ženou do květu, těžké kabáty nahrazují tenké bundy, po sněhu ani památky. Pro motoristy to znamená jediné, začíná hlavní sezona. Radost je samozřejmě na místě, ale se změnou klimatických podmínek je dobré myslet také na svoje auto. S 31. březnem končí povinnost jezdit na zimních gumách a je nejvyšší čas přezout na letní. Větší bezpečnost i úspora, výměna zimních pneumatik se vyplatí

Podle zákona má řidič v době od 1. listopadu do 31. března povinnost jezdit na zimních pneumatikách, a to v případě, kdy je na cestě souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Povinnost platí i pokud takové podmínky hrozí. Po 31. březnu už ale žádné podobné pravidlo neplatí. Pokutu za zimní gumy v srpnu vám tedy nikdo dát nemůže, existuje ale mnoho dobrých důvodů, proč pneumatiky na jaře přezout.

Proč přezouvat pneumatiky?

Přezutí na letní pneumatiky šetří peníze a zajišťuje bezpečnější jízdu. Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami si mnoho lidí spojí především s hloubkou vzorku dezénu. To je sice pravda, ale není to rozdíl jediný. Letní pneumatiky jsou vyrobeny tak, aby dobře fungovaly při vyšších teplotách. Obecně to znamená, že jsou tvrdší. To jim dává větší stabilitu v zatáčkách. S tím souvisí i menší hustota vzorku, která přispívá k lepší přilnavosti. To je důležitá vlastnost pro bezpečnost jízdy a zároveň snižuje odpor. A menší odpor znamená menší spotřebu paliva.

Kdo jezdí na zimních pneumatikách i v teplém počasí, rychleji si je zlikviduje a bude muset koupit nové. Dvě sady specializovaných gum řidiči vydrží mnohem déle. Navíc u zimních pneumatik platí, že čím méně jsou sjeté tím jsou bezpečnější. 

Nové zimní pneumatiky mají obvykle hloubku dezénu 8 mm. Zákon přitom připouští nejmenší hloubku 4 mm. Výrobci tedy počítají s rezervou, zároveň ale každý ojetý milimetr znamená výrazně delší brzdnou dráhu. U zimních pneumatik se 4 mm hlubokým vzorkem je brzdná dráha o 50 % delší než u zimních pneumatik se vzorkem hlubokým 8 mm.

Porovnání brzdné dráhy na sněhu

Hloubka dezénu zimní pneumatiky

Změna brzdné dráhy

6 mm

+20 %

4 mm

+50 %

2 mm

+70 %

Zdroj: BESIP

 

 

Kdy přezout na letní?

Řidič musí vždy dodržet zákon. Už z jeho znění je ale jasné, že nutnost mít zimní pneumatiky bude různá podle aktuálních přírodních podmínek. Na horách používají řidiči zimní pneumatiky zpravidla déle než v nížinách. Má to dobrý důvod. Hlavním signálem pro přezutí je totiž teplota. Zimní pneumatiky nejlépe fungují do 7 stupňů Celsia, pak se začínají ničit. Pokud se tedy teploty delší dobu drží nad touto hranicí a je jasné, že zima už nepřijde, je dobré pneumatiky vyměnit v autoservisu za letní.

 

Každé kolo vlastní disk

V autoservisu si řidič může vybrat, buď si nechá vyměnit jen pneumatiky, nebo má ke každému kolu vlastní disk. Druhá varianta s sebou sice přináší o něco větší vstupní investici na nákup disků, z dlouhodobého hlediska se ale vyplatí. Výměna samotné gumy je totiž pracnější a autoservisy si za ni účtují vyšší cenu. Častá výměna navíc disky obrušuje a zkracuje jejich životnost.

Při nákupu disků se vyplatí přemýšlet i nad nákupem použitých dílů. Starší originály jsou totiž obvykle vyrobené z kvalitnějších materiálů než neoriginální disky z druhovýroby. A vycházejí levněji. Originální použité disky se dají pořídit v cenovém rozmezí 400-800 Kč. Nové disky z druhovýroby pak stojí zhruba 1000-2000 Kč. S tím souvisí i návratnost investice do disků. Při současných cenách přezutí, které se pohybují mezi 1000-1500 Kč, se v případě nových dílů investice vrátí zhruba za čtyři roky, v případě dílů použitých jsou peníze zpátky do tří let.


Novinka
Uložte si vůz do své garáže!
Více informací